donderdag 11 mei 2017

column streekkrant editie antwerpen

FAITS DIVERS

Dankzij de grote variëteit van opdrachten die me tegemoet vallen als presentator, kom ik telkens in aanraking met geheel andere historische dimensies van onze Scheldemetropool. De voorbije zaterdag mocht ik, in de onvolprezen Arenbergschouwburg, Robbe De Hert interviewen. Behalve die mens, is trouwens ook die schouwburg een zuivere brok historiciteit. Wisten jullie dat de in Deurne woonachtige charmezanger Will Ferdy hier ooit iets afgrijselijks meemaakte? Hij had gedaan met optreden, zijn twee meest getrouwe fans wilden hem tegemoet snellen - maar: in het donker tuimelden ze bijna vier meters diep naar beneden; er is daar, middenin het podium, een gigantische podiumlift geïnstalleerd, vandaar. Wonderwel kwamen die enthousiastelingen er met een paar gebroken botten vanaf. Wat iets anders is dan wat de onlangs naar de Groenplaats verhuisde Marcel Vanthilt vorige week voorhad; die wist me eergisteren te vertellen dat hij, in zijn nieuwe huis, domweg over een stuk tapijt was gestruikeld, maar daardoor de gehele wenteltrap in koprol naar beneden aflegde - resultaat: vijf gebroken ribben, maar zelfs ook een ingeklapte long. “Ik was alleen thuis, dus ik heb daar drie uur gelegen. Ik kon een ambulance bellen, maar ik dacht: neen - eerst hier gewoon blijven liggen...”


Maar nu heb ik mij zodus, de voorbije dagen, in Robbe De Hert verdiept… Wisten jullie dat die ras-Antwerpenaar eigenlijk feitelijk een geboren Engelsman is, uit Farnborough? Wisten jullie dat hij ooit wilde opkomen voor de sp.a - maar naar zijn eigen zeggen geweigerd werd door Patrick Janssens? In zijn biografie “Drinkend Hert In Het Nauw”, vertelt hij bovendien de raarste anekdote die ik ooit hoorde: de legendarische Tante Terry, inderdaad, die is ooit wel eens passioneel ontvoerd geworden, door een ontvoerder die naderhand zelfmoord pleegde. Wat een waanzin. (Voor mensen die zich afvragen wat Tante Terry met Antwerpen te maken heeft: ten eerste is ze van Hoboken, ten tweede: sinds 1992 is Tante Terry, alias Terry Van Kinderen, de manager van de in Lier getogen Silvie Melody - en inderdaad: dié Silvie Melody heeft ooit in het hartje van Antwerpen een ambitieuze kledingzaak gehad:“Stage By Sil”, in de Kammenstraat. Jammer dat die weeral is opgedoekt, het was een prachtwinkel!

1 opmerking:

Serge zei

Ik ben ook eens op de valreep ontsnapt aan een tuimeling in de diepte van die podiumlift in de Arenberg. Vlak voor ik in het duister de fatale stap zette, deed iemand toevallig het licht aan.