zondag 3 juni 2018

state of being, 3 juni 2018




1. leuk, er komt geld binnen; vlug al die rekeningen betalen; tiens, nu is dat geld weêr op. wat een heerlyke tredmolen... het betàlen van rekeningen, geeft toch ook ergens wel een zeer fyn gevoel...

2. ik lust ook graag pistolets die reeds uiterst droog en keihard zyn geworden, waar je het beleg bovenop dient te beitelen, en waar je met je gehele torso bovenop moet leunen om er toch één kreukel in te krygen.

3. op wikipedia en in beknopte dostojewski-biografieën lees je telkens, dat dostojewski van zyn uitgever stellowski maar één maand de tyd kreeg om zyn novelle "de speler" helemaal voor mekaâr te krygen - waarby die uitgever zodoende gediaboliseerd wordt; maar by naêr inzien is dat een verdraaiing der feiten, de auteur kreeg voor het schryven van dat boek byna een geheel jaar de tyd - maar: hy bleef de opdracht alsmaar voor zich uitduwen, zodat hy het op den duur, inderdaad, op één maand tyd voor mekaâr moest zien te spelen. zelfs dienden-'ie zyn manuscript in, twee uurs vlak voor de deadline!

4. de uitgever gaf toen niet thuis, die was zelfs uit sint-petersburg weggereisd - en ook dàt wordt dan telkens voorgesteld als een manoeuvre om het de schryver lastig te maken; maar, ook weêr by naêr inzien, kan je toch niet verwachten dat die mens dat gehele jaar had moeten thuisblyven om op dat boek te zitten wachten...

5. ik droomde dat ik een lied zong waarin "verlangen naar my" rymde op "groene vallei" - wat ik by het ontwaken dan toch maar meteen heb opgeschreven. zelfs nu, twee dagen later, herinner ik me, by het zien van die woorden, ook vanzelf de melodie weêr - slechts om me te realiseren hoezeer dit, vermoedelyk, onbewust, de melodie moet hebben betroffen van hazes' "zy gelooft in my".

6. hmmm... jowan petit zit in ibiza...

   

1 opmerking:

Anoniem zei

Mooie vrienden heb jij!