donderdag 9 augustus 2018

state of being, 9 augustus 2018

er is my opeens een best wel heftige schryf-opdracht in de schoot gevallen; voor azertyfactor mag ik tegen 31 augustus 2018 mooi veertig uitgebreide recensies by mekaâr knutselen, betreffende ingezonden kortverhalen en gedichten. doordat ik daarvoor dan maar meteen aan de slag ben gegaan, urenlang krom zittend boven stapels papieren, is het vandaag, zie ik, onverwacht laat geworden; met als gevolg dat deze blog erby inschiet, ik my er nu maar wat makkelyk van gaande kwyten; met name, lezers, door het citeren van een kort, doch wel byzonder krachtig fragmentje van beroepsdrinker en stadsfilosoof fernando pessoa (1888-1935), uit diens beroemde gedicht "de cigarenwinkel".
    vry naar een vertaling van een zekere "ivone".
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------




Eet die chocolaatjes, kleine meid; Eet op!

Waarlyk, er is op de wereld niet meer metafysica

Dan chocolaatjes.

Echt - alle religie tezamen, leert ons niet meer dan snoepgoed.

Eet op, mormel, eet op!

Kon ik maar chocolaatjes eten met dezelde

Authenticiteit waarmeê jij eet!

Ikzelf echter, ik denk;

En als ik het zilverpapier erafhaal, dat van tin is,

Dan gooi ik alles op de grond,

Zoals ik ook myn leven heb vergooid.