dinsdag 11 februari 2020

dreamer




nog eens de moeite genomen snachts om meteen een impressie van de droom neêr te kribbelen in twee of drie kern-woorden. anders was ik dit zeker smorgens alweêr vergeten geweest.
    ik had voor een amateur-toneelgezelschap een scenario geschreven. de acteurs begonnen hun dialogen steeds te zingen, terwyl ik ze toch uitlegde dat ze moesten spreken, niet zingen. maar ze bleven zingen en op den duur dacht ik:"oké, dat heeft dan ook wel iets, het doet denken aan il trovatore, de drukdoende operette..."
    ook was het de bedoeling dat de acteurs aldoor met zware balken zouden zeulen, bernd lohaus-achtig, om uitdrukking te geven aan hard labeur. ook hieraan lapten ze hun laars. de scène verwerd tot een melig tafereel waarin één acteur een andere acteur in een grote, houten, primitieve wieg neêrlegde - ik dacht:"die wieg hebben ze al in talloze andere producties gebruikt, dit kan zo niet langer!"...
    vervolgens lees ik hier nog een notitie die ik zelf niet meer begryp:"pat donné. hok. van dat we in een dier of fruitsoort zyn veranderd."
    dan nog een derde droom: zoals ikzelf als tom barman werden opgesloten in een grot, wegens, onterecht, te zyn beschuldigd van drugshandel. tom barman wordt als eerste berecht, maar met hand en tand voer ik voor hem de verdediging.
    (voetnoot: die droom over die acteurs heeft me indirect wel meteen aan een zeer goed idee geholpen voor het toneelstuk dat ik de aanstaande maand voor de toneelgroep elckerlyck ga schryven. meestal als ik een toneelstuk schryf, is de aller-eerste aanzet een droom.)

Geen opmerkingen: