zondag 16 oktober 2016

column streekkrant editie antwerpen



DRIE GRAVE FLIKKEN

De gruwelijkste gebeurtenissen voltrekken zich meestal juist op de meest kalme, idyllische plekjes indenkbaar, daar waar je ze het minst zou verwachten. De voorbije zaterdag eerder was ik samen met mijn kinderen naar een boekvoorstelling geweest van de prijzenswaardige Heemkring Hobonia, in Kappelen. Op een ogenblik kwam er daar, zeer landelijk, een sierlijk paraderend paard mét een mooi afgeboende koets voorbij gewaggeld - maar: toevallig juist vlak voor onze voeten, kantelden paard én kar eenvoudigweg tegen de vlakte. Je hebt er geen idee van hoe hard verschieten dat dat is. Gelukkig kwamen inzittenden én omstanders er met de schrik vanaf, en publicitair is dit voor mij persoonlijk nu ook wel een beetje meegenomen geweest; op de beelden die ATV over het accident heeft uitgezonden, kom ik twéé keer in beeld: een keer zie je me érg hard schrikken, onderwijl ik mijn dochter heldhaftig opzij duw, en wat later, op het einde van de reportage, zie je mij op de achtergrond aan een broodje staan knabbelen (dit was, inderdaad uit wraak, een broodje gerookt paardenvlees - al kan je dit niet zien, zelfs niet als je het beeld op pauze zet…)

Maar omdat ik, zodoende, voor de rest van mijn leven een schrik heb gepakt van boekvoorstellingen in het algemeen, ben de dag daarna naar iets helemaal anders afgezakt: te zondag heb ik nog eens een echte voetbalmatch bijgewoond, namelijk die van Dender versus Beerschot Wilrijk. En ja: hier kwam ik op adem - totdat ook hier, plotsklaps, de hel losbarstte: Nederlandse voetbalhooligans, die van Helmond Sport, probeerden tot bij het vak van Beerschot Wilrijk te geraken. De match werd stilgelegd, mede op mijn aanraden, en ziedaar: een regelrecht mirakel voltrok zich voor onze ogen: een drietal agenten in burger, slaagde erin om die grote, afschuwelijke bende Hooligans tegen te houden! Wat een fenomenale durf! Er tekenden ook gehelmde oproerpolitie-agenten present, maar die zaten één tribune hoger, en die deden niks anders dan passief toekijken. Ook brandweerlieden en brancarddragers maakten zich uit de voeten. Maar die drie spotters, die hielden dat legertje met de blote vuist tegen - ze deden echt denken aan Asterix en Obelix, onversaagd tegen de Romeinen op! Gedurende het incident, scandeerde exact de helft van het voetvolk:"Koekenbak!! Koekenbak!!" En toen de Hooligans afdropen, ontvingen die drie flinke agenten, met recht en reden, een staande ovatie.


Net zoals àlle artiesten àltijd maar zeuren dat ze te weinig subsidies krijgen, en net zoals standup comedians van hun publiek àltijd maar moeten horen dat ze nét niet grappig genoeg zijn, op precies dezelfde manier moeten onze agenten ook altijd maar schimpscheuten en beledigingen van de burgerbevolking incasseren. Dat is een ongelooflijke stank voor dank. Want zou JIJ ervoor tekenen? Om zo, dag in, dag uit, in die vuurlinie te gaan staan? Ik zou het niet durven, maar ik zou het van thuis ook zelfs niet mogen

Geen opmerkingen: