zondag 12 augustus 2018

column streekkrant editie antwerpen


KWAKKEL

Van de week kreeg ik een telefoontje van een ex van me. Dat was zeer lang geleên. Hopelyk, zo dacht ik, gaat ze me niet beginnen uitnodigen voor een barbecue. Ik had juist de Bornemse "Dodentocht" achter de rug, 100 kilometers te voet, op 24 uur tyd, dus ik had wel beestachtig veel honger - maar ik was té uitgeput om te kunnen eten. Een infuus zou me wel deugd hebben gedaan, de nieuwbouw van het ZNA Cadix mag onderhand worden afgerond. Maar: daar ging het niet over. Myn vriendin belde my op vanuit Hongarye, om my te melden wat ze op het nieuws had gehoord: namelyk dat er in de Antwerpse haven een zink-fabriek was afgebrand, en dat integraal het Noord, waar ik woonachtig ben, wegens ontsnapte gifgassen geëvacueerd ging worden. Inderdaad was dit schokkend nieuws - net nu ik onderuit in de zetel lag!

Het rare was, dat ik er op geen enkele nieuwssites iets van terugvond. Bestaat er wel een zinkfabriek in Antwerpen? In Boom zeker wel, langs de Broekweg; dat is goed geweten, door de schandalen rond de bodemvervuilingen aldaar. Maar zelfs daar is drie jaar geleên paal en perk aan gesteld. En drie weken geleên is wel, als ik het juist heb, het op één na allergrootste containerschip ter wereld in Antwerpen aangestrand, groter dan mooi vier voetbalvelden, en die boot vervoerde inderdaad veel zink - maar: was dat zink dan soms gezonken? Wellicht betrof dit kwakkel, zo begreep ik. Maar zo gaat het dus wel vaker, met onze media; overal in Europa denken ze nu dat Antwerpen-Noord een puin-hel is, terwyl wyzelf hier rustig zitten te kaarten. Als je de gazetten moet geloven, kan je nérgens meer ademen, en staat iedere vierkante meter van de aarde in brand.

1 opmerking:

Anoniem zei

Goed geschreven! En helemaal waar