maandag 11 februari 2019

state of being, 11 februari 2019



een uur en een half te vroeg in amsterdam gearriveerd zynde, doorkruisten-ik dwars door de slagregen de oneindig lange rynstraat en daarna de van woutstraat, beide in amsterdam west, net zolang totdat ik een gevel passeerde met als uithangbord:"tibetaanse massage". daar liep ik op goed geluk naar binnen, eigenlyk vooral om even te kunnen schuilen tegen dit barre onweêr. maar die massage, met indringende olie, met myn gezicht in zo'n ronde, diepe holte in de aangepaste matras, deed best wel deugd. "je rug zit zo erg vast," zei de massagiste nadien, "daar zou je een volledig uur voor nodig hebben."
    vanaf waar ik stond geparkeerd tot aan paradiso, was een goeie drie kwartiers stappen, maar ook dat was een goeie zaak, als je dan toch in het buitenland bent. onderweg zag ik ondermeer dit volgende opschrift, boven een café:"katers duren maar heel even. dronken verhalen zyn voor de eeuwigheid." op de terugweg passeerden-ik een coffeeshop, waar ik my er, als niet-roker, toe liet verleiden, myzelf een waarachtige spacecake aan te schaffen. eenmaal thuis, consumeerden-ik hier een zéér kleine dosis van, goed voor twee uurs lang zachtjes imploderen; niet "naar muziek te luisteren", maar werkelyk "in muziek wegkruipen..." "niet zo goed als een joint," zei die verkoper - maar: my docht juist, dat dit veel béter was...
    de volgende morgen, vandaag, wat suffer wakker geworden, maar verder alles weêr als vanouds... eigenlyk altyd maar voortwerken, eender waar of wanneer...

2 opmerkingen:

Jan-Paul van Spaendonck zei

Beide straten zijn in Amsterdam-Zuid. Nieuw-Zuid, om precies te zijn: de Rivierenbuurt. Ik ben er geboren. Rijnstraat 222, boven een melkboer, waar nu een bordeel gevestigd is.

Vitalski zei

ah, boeiend!