vrijdag 6 maart 2009

state of being















vandaag weêr een uur of vier lang aan myn gedicht geschreven waarvan ieder woord eindigt in dezelfde klank als het vorige woord... ik heb het altyd betreurd dat schryven geen sport is waarby je eerlyk kan meten wie het best schryft, zoals je dat wel byvoorbeeld met lopen objectief kan meten: die loopt het hardst, - - maar misschien is obsessieve retoriek op het ogenblik wel eventjes nuttig als het daarover gaat; -
  "want daphe, een nymf van nevel, liep plots zomaar rond door rood droog gras, zeg grind dat droef vol los zwavel lag, - grappig genoeg geurend, deed daphne een nieuw wonder" - etc
    je moet het hardop lezen, - als het dan een paar minuten zo doorgaat (maar het is nog lang niet af), dan zweeft de luisteraar permanent tussen wat hy/zy verstaat en wat hem/haar ontglipt - wat voor een elfenlied de ideale vorm is... 
    maar toen ik een gedicht schreef met alleen maar o-klanken ("hond vond ons tof"), toen kreeg ik hier en daar nog hulp van een blogger; een logische zin waarvan ieder woord qua eindklank overvloeit in het nieve woord, daar klapt iedereen blykbaar voor terug - het is té moeilyk...    --- komaan seg, geef eens een paar tips...
     ik knutsel nu rond het woord "dauwwater", bvb "langs zilt dauwwater" etc.

ik liep naar de coiffeur in de kerkstraat (expres een "ouderwetse" coiffeur, ik haat coiffeurs waar drum'nbase speelt, een goed kapper moet minstens 56 jaar oud zyn) maar hy stond er alleen voor dus vroeg om morgen terug te komen. ik werd vandaag gechauffeerd door riki en die is daar bly om want die ziet my niet graag met geknipt haar...

morgen weêr musiceren met circus bulderdrang. ik ben op zoek naar iemand die my aan een zeer goedkope viool kan helpen...

tof hé, die live photo hierboven, waarop ik (rechts) gestalte geef aan het personage pierre lasson... het is een uniek privilige 100 procent te kunnen verdwynen, gewoon door die cape en die maffe pruik op te zetten - én die witte handschoenen... ik treed alleen nog maar op met die witte, mickey mouse-achtige twee handschoenen - binnen een halfjaar wordt dat sowieso voor alle acteurs verplicht, dus waarom niet er nu al meê beginnen...

2 opmerkingen:

Serge zei

Die klankstructuur is zo dwingend en onvoorspelbaar dat alle hulp hierbij onmogelijk is. Je kan het gedicht in tussenstand posten en de woorden waar je aan twijfelt vervangen met ***

vb
zij ijvert tegen n***r rood gras

Anoniem zei

daphne
een nimf van nevel
loopt tenend door roetzwart
tot tien na acht
trotse es stuurt daphne ergens spelen
nu uw wegen nimmer reiken naar rede
eer rode eiken nors zwijgen
neem monsters sluwe echtheid
tover rond de engte eeuwig groen
nu uit de eivorm maan
nuf flets sterrens schijsels springen
nergens zal lucifer rusten nog niet
daphne
eeuwig goede engel
langszij ijvert de es, sloom maar razend
deze eikel lucifer, ruig geacht
door rotsen nevel lucht torsend
trotse es
soms zwoel lachend doch gelijk kalm
minder ruw want toch gevoeld
dat daphne
een nieuw wit doek
koude eenzaam mindert
die iemands ziel lamlegt
ten nadeel
lijdend twijfel looft
diep binnen nacht
troebel licht dooft
duisters smacht
daphne