woensdag 8 juli 2015

repost



dit mooie gedicht werd geschreven nadat ik, by het klussen aan m'n nieve huis, totaal geen hulp kreeg van myn vrienden, 26/10/13..







IEMAND HELPEN IS BROODNODIG


het is elf uur savonds en ik ben

in alle eenzaamheid
in ons nieve huis in de veldstraat
op de eerste verdieping
de tapis plein aan het afsteken.

goederenwagons

verteren om het kwartier
de rammelende rails langs de schynpoort

en de vensterramen hierbinnen

weêrkaatsen tegen het duister

myn belabberde,

bezwete, tweeënveertigjarige aangezicht...

repen opgerolde tapis plein draag ik

met een koordje errond
naar beneden,

waar ik tevens de chauffage-ketel bestudeer -

wat maakt die een lawaai?...

bert lezy

is aan het deejayen in de arenberg,
in een lege foyer.

jowan petit

is steven goegebuere
aan het presenteren

in

een bomvol cultureel centrum in asse.

jantine verbeeck is

tot haar spyt

in de u.g.c.-cinema naar

een erg slechte film aan het zien
(la vie d'adèle)

en koen boyden tenslotte

is in grimbergen, zegt hy.

en jan-bart de bruyne

is nog ergens anders,
die zit thuis, met een bak bier op
zyn schoot,
en neemt voor niemand meer op.

de herfst blaast en raast dit jaar

de kliedernatte bladervlagen
van een zeer noordelyk noord

waar myn voetzolen

zo opgezwollen zyn
als nooit eerder,
als de reus van klein duimpje.

ik heb ook zelf

nooit iemand geholpen, ooit.

ik zei steeds vlakaf:

sorry, daar doe ik niet aan meê.

... nog een halfuur, nog een kwartiertje,

en ik kan weêr overal naartoe
in theorie.





6 opmerkingen:

Anoniem zei

Niemand helpen is broodnodig.

Wat kan mij dat bommen.

Unknown zei

haha

rita beernem zei

mooie lectuur op een zondagochtend :)

Jim-Bar zei

da's vreemd, heb geen gemiste oproepen gehad. Noch een bak bier op mijn schoot.

Unknown zei

maar je zei toch "ik wil hier rustig in myn zetel zitten dezen avond." -- de rest is literatuur...

els c. zei

Je deed dat héél goed en ik ben komen helpen verhuizen, hé zeg! :-)