dinsdag 6 september 2016

state of being, 6 september 2016




de soundcheck verliep vlotjes, maar het optreden zelf zou pas veel later plaatsgrypen; dus zo, aldus, zat ik rond halfzeven 's avonds met voorbedachte rade in café den thalamus, met voor my op de ronde tafel een meesterwerk van henry fielding (1707-1754), pocket-editie of course. iets verderop aan een andere tafel hugo zwerver en de paddekop, aan de toog een zeer charmant ogend meisje van een jaar of zeven-en-twintig, duidelyk het lief van de langharige jonge barkeeper, die de gehele tyd nick cave aan het draaien was.
    "sorry, maar mag ik iets vragen? kan dat zyn, dat jy een beroemde persoon bent?"
    "niet beroemd, doch ook niet helemaal on-beroemd. ergens daar tussenin."
    tien minuten later:"hy zegt dat jy een schryver bent, wat zou ik dan van jou gelezen kunnen hebben?"
    "zeker en vast helemaal niks."
    "wat heb je dan geschreven?"
    "ik schryf columns voor de streekkrant."
    "maar waar kén ik jou dan van?"
    "tien jaar geleden deed ik een jaarlang meê in allerlei spelletjes-programma's. de tabel van mendeljev. de grootste belg. stanleys route."
    nog eens tien minuten later:"mag ik by jou komen zitten? zeg het als ik je stoor!"
    "als ik niet wil worden gestoord, ga ik zeker niet op café." - hoewel toch ergens jammer: voort-lezen kon niet meer...
    ze was ook van dichtby wel erg mooi - maar ja: ze was het vriendinnetje van de barman.
    ze vroeg my optenief wat voor dingen ik allemaal schreef, dus probeerden-ik een paar vers geschreven stukjes conference op haar uit, nooit verlegen om mensen te gebruiken voor een verdoken tekst-repetitie. maar niet dat ik er ver meê sprong - die griet zat zélf met een geschiedenis;"ik ben helemaal duizelig, ik heb zopas iets af-schu-welyks meêgemaakt!!..." er zyn op café wel méér mensen die afschuwelyke dingen hebben meêgemaakt, en die daar dan urenlang over kunnen doorjammeren - die boot hield ik af!!...;- zy het vergeefs.
    "ik liep van hier naar ons thuis, maar ik was zat. toch ging ik een nachtwinkel binnen, voor nog een fles rooie wyn. aan de deur van die nachtwinkel geraak ik in gesprek met 'n gast, en omdat ik dus zat was, maar ook wel omdat ik,- dat moét wel -, sowieso heel erg naïef ben, daarom zei ik tegen die man dat 'ie meê naar my thuis mocht. om die fles meê op te drinken - m'n vriend was hier, nog in den thalamus..."
    "en toen?"
    "we drinken allebei een glas, maar van zattigheid viel ik in slaap..."
    "terwyl die man, die je totaal niet kende, nog in jouw thuis was??"
    "het is 'n verschrikkelyk verhaal. ik viel in slaap, maar toen ik een uurtje later terug wakker schrok, was àlles weg; myn gsm, myn porteuille, myn vriend z'n laptop, de cd-speler; zelfs myn vriend z'n op maat genaaide kôstuum..."
    "god..."
    "ik ben zo stom!..."
    "neen," zegt hugo zwerver, die erby zit, doordat er inmiddels een kaasschotel is aangerukt, "die gàst is stom, niet jy!"
    het verhaal was nog niet ten einde; nadàt die vreemde man er met al d'r gerief vandoor was, had 'ie haar toch wél nog, via facebook, een vriendschapsverzoek gestuurd. op myn eigenste gsm keken we dit na (zelf had ze geen gsm meer, die was gestolen...) ze zoekt ze haar facebook-pagina op; ze laat ons de boosdoener zien: een man met drie voornamen, één van die voornamen "jesus"; een compléte boeventronie; 'n zeer laag, zeer breed voorhoofd, de ogen daarin wyd uiteen; een maffia-hangsnor, een kinnebak als van een bulldog, spieren als van de hulk, en snerende mondhoeken - precies een portret aan de muur van de rykswacht. hoe - kan - je - zo - iemand - uitnodigen - voor - een - glas - wyn - in - het - midden - van - de - nacht - by - jouw - thuis!!...
    "goddomme, meisje, je mag al bly zyn dat 'ie, om het zo aan te kruisen, jouw eerbaarheid niet heeft aangetast!!..."
    we herhalen dit een paar keer maar ze lacht alleen maar om die uitdrukking. "myn eerbaarheid, die is allang geleden aangetast. dat zou minder erg zyn geweest dan dit. dat 'ie ervandoor is met de laptop van myn vriend! daar zaten al zyn photo's in van china..."
    ze was naar de politie gelopen. een mevrouw in uniform achter de balie snauwde haar af - "ben je wel zéker?? dit is een zware beschuldiging! je was dronken, hoe kan je het dan zéker weten!" en zo verder. dit gebeurde op een zondag; de politie maakte met veel tegenzin een afspraak voor woensdag om halfvier. 


Geen opmerkingen: