zaterdag 24 augustus 2019

column streekkrant editie kempen


BADJAS

De voorbije zomer ben ik weêr gaan zwemmen in zowat alle mogelyke en onmogelyke zoetwaterplassen die de Kempen ryk heet. De Lilse Bergen in Beerse, het Campinastrand in Dessel en het Zilvermeer in Mol, maar bovendien ook in het ietsje minder gekende De Mosten, in Hoogstraten, de Baalse Hei in Turnhout en de Korte Heide in Lichtaart. En zélfs in het Hof Van Eeden in Westerlo. Op eerstgenoemd recreatiedomein moest de vyver gedurende vier dagen dicht, wegens blauwe algen, doch voorts was het weêr één en al pret met verzet. Helaas, één minpunt: geleidelijk aan is, op al deze domeinen, de badjas alsmaar meer uit de mode geraakt. Ik begryp niet goed waarom. Als je gezwommen hebt, geraakt je lyf onderkoeld, en drapeert zo'n lange, badstoffen mantel zeer aangenaam langs je vel. Het is dus handig én behaaglijk. Maar: op al deze vermelde kuuroorden was ik dit jaar de àllerenige die er nog meê liep - wat op zich geen bezwaar zou zyn, waren-'t niet dat ik er nu ook, sinds dit jaar, hardop om uitgelachen werd. In het Campinastrand liep ik voorby de cafetaria voor 'n currierol, en hoorden-ik een stel macho's tegen mekaâr uitroepen:"Ah ja - da zyn ik thuis nog vergeten: m'nen badjas!" Het dragen van die badjas is, op deze manier, zijn spontaneïteit kwytgeraakt, het is, in zekere zin, een "statement" geworden - maar ik wil helemaal geen statements maken, ik wil op vacantie zijn en relaxen. Al die afzichtelyke nijlpaarden op het strand, met hun walgelijke tattoos en hun aanstootgevende strings - dat mag dan allemaal wél? Volgende zomer ga ik een protestactie op poten zetten:"Kom Op Voor De Badjas"; met zyn allen verzamelen in Dessel, om een menselyke ketting te maken rond de Campina-vijver - in badjas!!...

1 opmerking:

Gerd zei

zaaaalig, ik volg je, ik duik ook in iedere drekkerige modderpoel en duik nog dieper indien het VERBODEN TE ZWEMMEN IS!