donderdag 2 april 2020

alternatieve feiten







1. agatha christie wilde erg graâg een roker worden - maar ze kon het niet, ook niet na een aantal verwoede pogingen.

2. daniel defoe schreef tweemaal een vervolg op robinson crusoe. eerst "de verdere avonturen van robinson crusoe", later "ernstige mymeringen betreffende het leven en de avonturen van robinson crusoe, met in het byzonder zyn visie op het evangelisme."

3. tolkien schepte er een genoegen in om op feestjes op te dagen in een ysberen-kôstuum.

4. de hond van poe heette "bounce".

5. de hond van steinbeck verorberde diens integrale manuscript van "of mice and men".

6. enid blyton, de gevierde kinderboeken-schryfster (gekend van oa "De Vyf" - maar: ze schreef alles byeen wel 600 boeken), had haar leven lang een oprechte hekel aan kinderen, kinderen gingen dan ook lopen van haar.

7. het woord "bipolair" werd uitgevonden door samuel taylor coleridge.

8. paradoxaal genoeg worden files hard verergerd doordat mobilisten in mekaârs kont zitten. als àlle auto's onderling strikt twee meters afstand zouden houden, zou het aantal uren file in de wereld exact halveren. (spytig genoeg staat hier niét uitgelegd, hoe dat dit dan wel niet komt...)

2 opmerkingen:

Steven zei

Twee meters afstand zou ik bepaald nog bumperkleven noemen. Hoe dichter auto's elkaar opvolgen, hoe groter de kans is op bruuske rembewegingen omwille van een persoonlijke reactietijd (en op aanrijdingen, dit hier echter buiten beschouwing gelaten). Zo'n plotse remming veroorzaakt een schokgolf die zich (afhankelijk van de verkeersdrukte) soms uren later (en kilometers terug) nog steeds kan manifesteren, en als accordeonfile het verkeer nog sterk vertragen op tijden dat er op de plek van ontstaan lang geen hinder meer is.
Een langere volgafstand maakt een langere remafstand mogelijk (springveereffect) en de schokgolf wordt ook vrij snel opgevangen.

Steven zei

Eveneens paradoxaal genoeg (maar in lijn met mijn vorige opmerking) verhoogt de capaciteit van wegen met een grote verkeersvraag door de maximumsnelheid te verlagen, en aldus de impact van onze schokgolf te verminderen. Dynamische signalisatie is uiterst geschikt om de filelengte gevoelig in te kunnen korten, maar ook een permanente snelheidsverlaging kan dit bewerkstelligd worden.

Je kan dit vergelijken met een zak rijstkorrels die je door een trechter wil gieten. Wanneer je de hele zak in één keer in de trechter kapt zal de rijst meer tijd nodig hebben om door de trechter te komen, dan wanneer je hem geleidelijk aan en gecontroleerd vanuit de zak in de trechter giet. Probeer maar eens!