donderdag 2 april 2020

state of being, 3 april 2020

die dichtbundel is uitverkocht... drukkosten, lay-out-kosten en distributie-kosten er afgehaald, heb ik daar mooi netto 1200 euro aan verdiend... dat is vooral zo tof, doordat het natuurlyk 100% een anarchistische liefhebbery is; dwz: ik zou dit ook allemaal, net zo lief, gràtis hebben gemaakt, voor het ding an sich... maar nu de theaters allemaal dicht liggen, en myn inkomsten verlamd, is dit echt wel een frisse grap...
    nota: myn broêr serge heeft de lay-out wel helemaal gratis gedaan...

--- --- ---

myn schoonbroêr hans aerts, die een muzikant is, wist my wel 'ns meê te delen, lang geleên alweêr, dat in de muziek, volgens hem, vrywel alle voornaamste meesterwerken zouden zyn byeen gecomponeerd op voormiddagen; de geest dan uiteraard het meest helder en scherp zynde, dat spreekt vanzelf. om die reden was ik er ook wel verheugd om dat ik de voorbye dagen van deze corona-vacantie steeds metéén na het wakkerworden aan myn schryftafel kon plaatsnemen, om daar meteen, nog in pyjama-jas, voort te arbeiden aan myn meest nutteloze litteraire teksten, waar wel niemand op wacht, maar die toch dienen om jahwe verder te behagen. evenwel: vandaag was het anders, en eigenlyk is dat toch nog beter; éérst het verplichte huiswerk, het schoolwerk, éérst zelfs de mails nog weg en weêr sturen met het fonds der letteren, en zélfs eerst nog enveloppen gaan afgeven op de post; als je dàn, desnoods om halfvier in de namiddag pas, sprakeloos in de machine-kamer komt, voor alleen nog je dat ene, oneindige wereld-gedicht, dàn ben je inmiddels wel suf, uitgemergeld en voos - mààr put je, alsnog, een energie uit alleen maar deze wetenschap, o lezers: nu voor de rest van deze dag al dat puin reeds te hebben opzygeruimd, nu door niks meer te zullen kunnen worden afgeremd, nu nergens nog te zullen moeten uitstappen, om by te tanken.



1 opmerking:

Vanessa zei

Oh man, eindeloos ontzag voor het feit dat jij een productief dagritmz weet te bewaren.
Ik heb dat sowieso al niet echt en nu nog minder. Ik vraag me af, maar serieus:wat is het geheim van energie?