vrijdag 3 april 2020

state of being, 3 april 2020

ik schryf deze "state of being" om één uur smiddags, maar dus eigenlyk, uitzonderlyk genoeg, in de zeer prille ochtend, want, zeer anders dan gewoonlyk: ik ben nog maar nét uit de veren (gisteren pas rond zes uur smorgens in slaap kunnen vallen, namelyk doordat ik iets erbarmelyks had gegeten...) de children plus luv zyn reeds, best langdurig al, het huis uit; ik besef nu inmiddels dat dit tamelyk lang geleên is: overdag dit fort voor myzelf.
    niét dat het, heden, muisstil is alom; één keer om de zeven lange dagen komt hier in 't straat, in de schaduwen van de schynpoort, één enkele, kennelyk turks geboren soort van dorps-gek langs, om stennis te maken aan een voordeur hier zestien huizen verderop. vroeger kwamen die inwoners, die arme mensen, daar nog wel 'ns tegen in actie, maar tegenwoordig laten ze hem, begrypelyk, gewoon voortrazen tot 'ie, twee uurs later, uitgeput weêr afdruipt; onverstaanbaar roepend en schreeuwend tegen zich eigen, gesticulerend in leêge lucht, strunkelend over zyn lange sjaal, scheldend op allah; het blyft onschuldig, maar hy houdt het wel zeer lang vol - en éigenlyk kryg ik het er vandaag van op myn zenuwen.
    wat de arbeid betreft: zolang ik niet kan optreden, wil ik aan de lopende band boekjes blyven laten drukken, en aan myn facebook-vrienden opdringen. "schryven is performen", dat vind ik een zeer goeie slogan, alsook:"myn boekjes zyn als een toneelticketje, in tyden van corona". dit heeft nu als een gevolg, dat ik, naar te merken, aan drie boekjes tegelyk aan het schryven ben, van smorgen tot snachts en weêr voort; vandaag reeds, by de drukker in tjechië, ligt daar "de moord op servais verherstraeten", welk verhalenjuweeltje ik natuurlyk een halfjaar geleên reeds helemaal voltooide; vervolgens, midden mei, zou ik een boekje willen hebben uitgebracht dat een verhandeling beduidt over mary shelley, met extra voetnoten over coleridge, wordsworth en de verdrinkingsdood van percy shelley; in juni, ten volgende, zou ik graâg een boekje uitbrengen met dagboek- en andere notities, alle geplukt van deze blog, zo min mogelyk maar wel énigszins bygeschaafd.
    voorts, dwz ten derde, ben ik ook, zoals jullie weten, druk doende met schryven aan "de opkomst en ondergang van circus bulderdrang", dat worden vier boekjes die samen één boekje vormen, niét apart verkrygbaar; de grondverf van dat gehele epos van 400 bladzyden is sinds gisterennacht helemaal klaar, maar de bedoeling is niét om dit monster deze dagen reeds uit te brengen, namelyk omdat zelfs myn meest getrouwe lezers hier nog niet klaar voor zyn...
    ik zou gerust willen stoppen met al het andere, teneinde dan alleen nog maar, 24 uurs per dag in myn kamerjas, hier teksten te zitten produceren - meer specifiek zelfs om hier "kleine boekjes" te zitten produceren. het enige dat ik daarvoor moet zien te bereiken, is 300 lezers per maand, iédere maand opnief. da's toch niet zo héél erg veel gevergd, bedenkend dat ik 30 jaar lang heb staan optreden voor toch ongeveer 1000 toeschouwers per maand (soms minder, maar soms ook veel meer - okay: een heel pak van die toeschouwers hadden niet voor my gestemd; die moesten meê van thuis, of die hadden abusievelyk gedacht dat ze naar philip geubels gingen...)
     
"met extra voetnoten over coleridge, wordsworth
en de verdrinkingsdood van percy shelley..."

Geen opmerkingen: