dinsdag 15 januari 2019

ONS FEUILLETON

victor glorieux, de nonkel van don vitalski, schryft af en toe een feuilleton voor deze blog. het vorige feuilleton lees je integraal op deze link: https://glorieuxdruyts.blogspot.com/ ; maar zyn niéve feuilleton is al begonnen meteen hieronder;


wat voorafging: jonathan druyts is wakker geworden met het idee, zo snel mogelyk een bekende vlaming te zullen vermoorden...






DE MOORD OP SERVAIS VERHERSTRAETEN

feuilleton in 40 afleveringen

AFLEVERING 6

als dit aan hemzelf had gelegen, was jonathan druyts meteen honderduit beginnen te vertellen, aangaand alles, het integrale wel en weê van zyn satanische rampenplan; dat ene, unieke visioen waarmeê 'ie vanmorgen uit bed was gekomen. onderweg tot hier, café papa jos, waren hem nog talloze àndere kandidaten voor het geestesoog gepasseerd; byzonderlyk wouter beke, de politicus: op het ogenblik was die inderdaad gigantisch populair, anders dan zyn tegenstanders ooit zouden hebben vermoed; en bovendien, zo begreep jonathan, zou een aanslag op die man, voor de mensheid des te meer tragisch-dramatisch zyn, doordat hy, nogal wiedes, met nadruk een christenmens was. en tom boonen, voorts, de wielrenner - doordat velen zich, waar of niet, door hem verraden voelden, onderhand... maar jonathan druyts zyn goeie vriend, de genaamde buck dannie, scheen ook zélf helemaal opgefokt en geprikkeld; derwyze, dat hy jonathan volstrekt geen kans wilde gunnen, voor zyn éigen belangen terzake te komen. dwz, die "buckie", kortweg genaamd, nam aldoor zélf het woord.
    "het is weêr zover!" zo sprak 'ie, een cigaret opstekend als gold hier niet, sinds 2011, een rookverbod. "ik bedoel," ging 'ie voort, zyn lucifer omslachtig uitwaaierend, "ik heb weêr, zoals je kan raden, een stel soedanezen by me thuis! een heleboel vrouwen en ook één man. maar: niet lang meer!"
    "niet?"
    "je zou me," sprak hy, "je zou me kunnen helpen - ik zou je d'r goed voor betalen!"
    "hoeveel dan?" zei jonathan. en sprak nog, tot zyn eigen spyt:"wat zou je dan ongeveer van me verwachten?"
    die ergerlyke buckie! hy ratelde maar door! maar daartydens, terwyl die zo babbelde, dacht onze held alleen maar dit volgende, ook zelf een cigaret opstekend:"verdomme nu toch weêr - waarom! waarom doét hy dit! ik loop sinds vanmiddag toch ook zélf met een plan?"
    altyd hetzelfde liedje was het, met buckie! hy verzamelde, wat heette, zogenaamde "transit-migranten", veelal soedanezen en eritreianen, maar ook noord-koreanen, en alles wat dies meer zy; om ze vervolgens, wanneer het er genoeg waren, op een schip of een trein of een duikboot te zetten, steeds weêr naar engeland, en steeds voor waanzinnig veel cash geld. "vroeg of laat word ik gepakt," zo had 'ie ons wel 'ns meêgedeeld -"maar," aldus ging zyn credo, "dat geld zullen ze my in ieder geval nooit meer afnemen!" onze protagonist, jonathan druyts, was ervan overtuigd geraakt dat zyn maat, buckie, die ontelbare, kolossaal dikke bundels van briefjes van 500 euro, die het waren, ergens in vlaanderen, by een knoestige dennenboom ergens in de stille kempen, in de grond begroef, niks minder... zoals by de cowboys...
    "kan je," sprak jonathan druyts, en zei nog, enigszins verward:"kan je dat nu nog eens zeggen? ik... ik was afgeleid..."
    "dus jy," sprak buckie, "jy zou die rubberboot dan weêr naar de kust kunnen terugroeien!"
    "terugroeien - een... een rubberboot?..."
    "naar nieuwpoort! je mag daar zo niet varen, toch zeker niet zo vroeg 's morgens; maar alleszins zal jy geen passagiers hebben! dus: wat zouden ze je kunnen maken? hooguit," zei buckie, "een boete wegens verkeershinder? haha! maar," sprak hy nog, "die betaal ikzelf dan wel! in jouw plaats!"
    "terugvaren - maar... vanaf waar dan juist?"
    "wel," zei buckie verveeld, "zoals ik toch al zei? die vissersboot, die ligt twee kilometers van de kust af! en: de heenweg doen wy, daar heb jy niks meê te maken!"
    "dus... ik wacht op jou - op die vissersboot op zee?"
    "die ligt twee kilometers van de kust af! en zodra wy daar aankomen, stap jy in die rubberboot over, en roei jy die terug naar belgië - zonder de passagiers. oké?"
    vol spanning en verwachting keek buckie hem aan, de smoor van zyn danneman in zyn gelaat uitblazend...

WORDT VERVOLGD


Geen opmerkingen: