zondag 16 juni 2019

column streekkrant editie antwerpen

HISTORISCHE BINNENSTAD

Je hoeft geen verkeersingenieur te zyn om te begrypen waarom het zo knelt op de wegen van het Koekenstad. Exact de helft van de wereldbol ligt op onze linkerkant, maar alle volkstroepen die daar vandaan komen, moeten langs één en hetzelfde smalle gaatje: de Waaslandtunnel, een enorm lange, griezelig smalle, vormelyk nogal badkamerachtige tunnel, die binnenkort haar honderdste verjaardag viert. Wie er niét door wil, maar wie tevens de drukte van de Kennedytunnel wil vermyden, moet al helemaal naar Beveren. Wat natuurlyk flauwekul is. Dus daarom drummen al onze wagens in die ene, smalle Konynenpyp samen, als téveel afval langs een en hetzelfde rioolputje. Uiteraard hadden er daar, lang geleên al, minstens drie tunnels moeten worden bygegraven - in China doen ze zoiets letterlyk op twee weken tyd. Van Sint-Anneke naar het Kattendykdok, van de Blancefloerlaan naar de Kathedraal, van het Galgenweel naar het Zuiderpershuis. Maar goed, onze bouwondernemers hebben het jarenlang te druk gehad met het onteigenen en afbreken van woonhuizen in Doel. En wààr die ene Waaslandtunnel precies gelegen is, zelfs dat mag niet echt geweten zyn. Een Nederlandse vriend van my is zopas drie uur lang op de Italiëlei aan het heen en weêr ryden geweest, op zoek naar een aanwysbaarbord. Nadien kon ik hem duiding geven: er staat op de Italiëlei wel degelyk één zeer duidelyke wegwyzer - maar daar staat niet op genoteerd 'Waaslandtunnel' of 'Linkeroever'. Wie naar Linkeroever wil, moet daar de richtingwyzer "HISTORISCHE BINNENSTAD" nemen. "Hu? Waar is de logica?" vroeg myn vriend. Ik zeg:"Tja. In Antwerpen is dat logisch."

Geen opmerkingen: