zondag 23 juni 2019

state of being, 23 juni 2019



vanmorgen begreep ik: dit is het zuivere doodgaan. hier zyn nu, beste vitalski-bloggers, myn àllerlaatste paar dagen aangebroken!... sinds vanmorgen hét kantelmoment bereikt hebbende naar té dik; kreunend en puffend by iedere pas op de trap, maar ook op de gewone begane grond, die zich net zo lief de zwaartekracht van een steile trap aanmeet... geheel myn binnenkant was opgezwollen, het huis overhoop, de televisie lawaaiig...
    toch dacht ik nooit: ik stop ermeê. wél dus vanavond gaan spelen, wél vanmiddag die examens verbeteren. daar ben ik, bedoel ik, gestaâg aan begonnen, "against all odds", en een mens moet erkennen: hoe ongelooflyk krachtig zyn twee dafalgans!!
    tweedejaars engels helemaal doorploegd... het beste dat je kan doen, is serieel verbeteren; dwz: alle papieren in lange ryen naast mekaâr op de salontafel, en dan beginnen by vraag 1, en meteen àlle output daarop nakyken... en pas daarna naar vraag 2. dit werkt effectief het meest efficiënt: doordat je op die manier de vraag niet telkens opnief moet bekyken. snappie?
    onderweg in de warme auto naar wondelgem: shakespeare studeren. toen, twee weken terug, de radio my hierom vroeg, had ik eigenlyk heel eerlyk moeten antwoorden:"sorry - ik weet daar te weinig vanaf!" nu slorkt dit thema my op, alsof ik zélf een examen tegemoet ren. al blyft dit nu wel, alles byeen, iets dat ik erg grààg doe, ook zuiver voor myzelf zou ik dit doen; een (letterkundig) onderwerp omsingelen en aanvallen en helemaal verteren; de belangrykste data "vanbuiten leren", en ook byvoorbeeld de namen van bykomstige zy-figuren. je mag bvb niet vertellen:"ooit heeft eens iemand een folio van shakespeare gestolen," daar heb je niks aan! dat moet wezen:"in 1998 heeft een zekere raymond scott uit durham wel 'ns een origineel shakespeare-boek uit de lokale universiteit gestolen; die man heeft daar toen mooi ACHT JAAR celstraf voor gekregen. maar: een jaar of vyf geleden heeft 'ie in zyn isoleercel zelfmoord gepleegd." (dus niet zeggen:"in 2013 heeft die zelfmoord gepleegd"; daar wél moet je dan ineens weêr quasi-non-chalant opdissen "een jaar of vyf geleên"- omdat het niet mag opvallen dat je erop gestudeerd hebt!!... maar die naam, "raymond scott", is erg belangryk; als je daar zegt "iemand", da's niks. dan kan je beter ter plekke desnoods een nam verzinnen, er is toch niemand die het dan merkt...)
    dat trouwfeest ging erg goed, vooral doordat we, of ik, d'rin slaagden, of slaagde, om de mensen zelfs aan het dansen te krygen... goed zo...

Geen opmerkingen: