dinsdag 18 juni 2019

state of being, 18 juni 2019




iedere dag waarop je kan uitslapen naar eigen believen, is een overwinning op de maatschappy. iedere week waarop je vroeg op moét, is het stofbyten. deze week moet ik, (eens natellen), driemaal na mekaâr erg vroeg uit de veren - dus ben ik deze week voor 43 procent een loser, en voor 57 procent een overwinnaar!
    victorie!
     wat niet wegneemt, lezers, dat ik toch reeds tamelyk vroeg aan de slag kon vandaag, my voorbereidend op het shakespeare-gesprek voor de radio binnenkort - maar: dan wel liggende te bed, met het zomerse balkonraam goed open, in een zeer stil huis, enkel pitouche die om de zestien minuten aan de deur kwam krabben, de ene keer omdat 'ie erin wil, daarna weêr omdat die eruit wil... als je voor een poes, omdat ze aandringt, de deur opendoet, komt ze toch niét zomaar naar binnen ook.
    shakespeare is echt wel de mozart der wereldse letteren... tot in zyn simpelste krabbeltjes toe, byvoorbeeld zyn frivole grafschrift, hoe die paar woorden ook barsten van muzikale sport:"blessed the man that spares these stones / and cursed be he that spares my bones." vooral die "be he" is erg lollig...
    voorts doende geweest, het examen voor engels in te korten. een examen mag geen marteling zyn. onderwyl een interview beluisterd met brouwers, jeroen (1940-2023). zyn proza anders graâg hoogachtend, alsook zyn stem op zich best lustend, moet ingezien dat er vooral levens- en literatuurfilosofisch weinig sprankelends op tafel komt met die man. wél als 'ie het specifiek over stukken neêrlandse literatuurgeschiedenis mag hebben, maar niét als van hem gevergd wordt, levensbeschouwelyk te worden. over auteurs die geen erkenning ten deel valt, oordeelt 'ie:"dat is als stilstaand water. dat is de dood in de pot." en kous af. maar dat biedt geen antwoord op de legioenen miskende hard-schryvers. daarvoor moet toch weêr krishnamurti worden ge-sms't...
    savonds lees ik pietluttige, op speed geschreven columns van boudewyn büch, uit het weekblad van de vara, 1996. die tekstjes werden nooit gebundeld en zyn dus nergens te verkrygen, het zyn zorgvuldig uitgeknipte en byeengeplakte columns op losse blaêren, een stuk of tweehonderd: rechtstreeks uit boudewyn buch z'n éigen boekenkast! toen ik die drie jaar geleên tamelyk duur aankocht, dacht ik wanhopig:"waar ben ik meê bezig!!" maar vandaag heb ik er opeens veel plezier aan... eigenlyk was ik er ook zelf toe voorbestemd, een leven te hebben geleid zoals dat van buch... - maar: oké, nu leid ik de biographie van een zekere don vitalski... diens nieuwste theatervoorstelling, "gedichten en gedachten", is echt iets merkwaardigs...
    ondertussen werd het halfzeven savonds... ieder in huis, zit televisie te kyken... we hebben net gedaan met eten...
    god bestaat - maar hy weet het zelf niet meer.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

en voor 10% niet erg goed in rekenen?

Vitalski zei

:D