zaterdag 10 november 2018

column streekkrant editie antwerpen


TAXITAAL


Hoe drastisch zijn toch weer die eeuwigdurende wegenwerken in 't Stad, die jammer genoeg steeds overal tegelijkertijd plaatsgrijpen. De vraag is ook of dat wel allemaal verbeteringen gaan worden, dat valt nog af te wachten. Maar echt een ramp zijn die werken toch vooral voor mensen die afhankelijk zijn van het openbaar vervoer. Door de heraanleg van de Herentalsebaan bijvoorbeeld, komen er nu al een lange tijd geen trams meer door de Deurnese wijk Silsburg, dwz Tram 11. Een vriend van mij die daar woont, ging 's avonds uit eten op het Eilandje; om terug te keren had hij twéé trams en twéé bussen nodig. Pas na twee uur en een half kwam die weer thuis. En nu hoor ik u reeds uitroepen:"Waarom neemt die dan geen taxi!" Welnu, ten eerste moet die dat kunnen betalen, maar ten tweede moet die dan ook wel zéér goed Antwerps kunnen. Het Antwerpse taxiverkeer spreekt een eigen jargon. Een "appel" wil niet zeggen een fruitsoort, maar een gierige klant die meerijdt. "Op een bonnetje rijden," wil zeggen dat je niet cash betaalt, maar een bedrijf laat factureren. Een rit is een "koers". Een "VK" is een verloren koers, dus een chauffeur die voor niets is uitgereden, voor een "VP", dwz een fout contact (komt van de uitdrukking een "Foute Pries"). Als er pakweg naar Schoten wordt gereden, dan zegt de chauffeur door zijn "mike":"Ik goan naar den amaai" ("den amaai" zijnde "den buiten".) "Mieteren" wil zeggen: rondrijden, in de hoop een klant te vinden; zoals in de uitdrukking:"Kem nen halven dag gemieterd." En wat je als dame zéker moet weten: als een chauffeur zijn vrouwelijke klant niet mis vindt, dan zegt hij:"Mannekes, twië haanden on 't stuur en floite."

Geen opmerkingen: